Sokszor hallottuk, hogy egyik vagy másik a címben szereplő feladatkör alatt ki mit ért, mik a feladataik.
Természetesen minden munkáltatónak szíve joga eldönteni, hogy milyen feladatokkal ruház fel egy szerepkört és milyen munkakörökre van szüksége egy IT fejlesztés során. Előfordul, hogy költségkímélés vagy szervezeti felépítés miatt csak az egyik szerepkör “létezik“ a munkáltatónál, de ilyenkor értelemszerűen a másik szerepkör feladatait is el kell látnia munkája során.
Ez a két munkakör viszont teljesen különválasztható, más kompetenciákkal és készségekkel vannak felvértezve a gyakorlati munkájukban.
Sajnos Magyarországon elég sokan összekeverik és sokszor össze is mossák a két szerepkört, pedig jól elkülöníthető feladatokat látnak el az IT fejlesztések életében.
Alapul véve leginkább az elnevezések szolgálhatnak, ahol már egyértelművé válik a két terület közti különbség. Üzleti elemző (business analyst - BA), aki az igénylő, üzleti terület “szakértője“, ismeri az üzleti folyamatokat és működési modellt, termékeket, szabályozásokat, stb., ezáltal támogatva az igénylő üzleti területet, hogy minél pontosabban kerüljön a megvalósítandó IT feladatok közé. Ezzel ellentétben a rendszerszervező (system analyst - SA) a rendszer külső (funkcionális) és belső (technikai) működésének az ismerője és erről az oldalról közelíti meg az üzleti igényeket, készít funkcionális specifikációkat, végzi az IT oldali fejlesztés támogatást.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ne ismerhetnék a másik kompetenciáit, esetleg már eleve ne úgy terveznék a fejlesztési anyagokat, hogy a másik “fejével“ is gondolkodnának.
Összefoglalva pár alapvető tulajdonságot összeszedtünk az alábbi táblázatokban, amik segítenek megérteni a különbséget (vagy akár a közös metszeteket).
Erősségek |
|
---|---|
BA |
SA |
üzleti folyamatban való gondolkodás |
funkcionalitásban való gondolkodás |
igényfelmérés és megértés |
igényfelmérés és megértés |
kommunikáció (leginkább az üzleti területtel) |
kommunikáció (leginkább az IT területtel) |
üzleti szemlélet |
rendszer szemlélet |
Szakmai ismeretek |
|
---|---|
BA |
SA |
jogi |
felület tervezés |
gazdasági |
adatbázis tervezés |
belső szabályozási |
interfészek |
törvényi |
IT technológiák, architektúrák |
üzleti folyamatmodell |
funkcionális és tervezési modellek |
Ideális esetben a fenti kompetenciák egyesülhetnek egy szerepkörben (valahol ezt egy “huszárvágással“ IT üzleti elemzőre keresztelték), de ez már olyan mennyiségű és mélységű különböző tudást igényel, ami csak nagyon ritka esetben tud megvalósulni és nagyobb feladatok vagy rendszeres üzleti igények kezelésekor “túlterhelődik a rendszer“ és folyamatos csúszáshoz/félreértéshez vezethet.
Véleményünk szerint mindkét szerepkörre szükség van az IT fejlesztések során és ez a két szerepkör szorosan együttműködve tud biztosítani az igénylő terület számára is elfogadható, minőségi IT fejlesztéseket.